Klik venligst
NATIVE 2022-04-21 KL. 07:00

Storbritannien förbjuder kändisar i spelreklam

Av Joakim Ormsmarck

Zlatan Ibrahimovic, Mikael Persbrandt och Glen Hysén. Det är några av namnen på flertalet kända personer som har ingått samarbeten med olika spelbolag. Deras röster hörs på radion och på tv:n eller mobilen både syns och hörs de i reklamfilmerna från Bethard, Bet365 och Unibet. Detsamma gäller i de flesta länder runtom i världen, men nu väljer bland annat Storbritannien att förbjuda kändisars medverkan i spelreklam.

Storbritannien förbjuder kändisar i spelreklam



Svensk licens har förbättrat spelbranschens rykte
Att stora företag använder sig av framgångsrika idrottare, skådespelare, artister och numera även influensers är inget nytt fenomen. Den här marknadsföringsstrategin används inom alla möjliga branscher, med syfte att bygga och förstärka varumärken. Inom sektorer där konkurrensen är hög är det ett särskilt användbart verktyg för den som vill sticka ut och särskilja sig från mängden.

En bransch som är särskilt konkurrensutsatt är just spelbranschen. Internet fullkomligt vimlar av svenska spelsajter, men också av jämförelsetjänster som listar och jämför dessa, exempelvis casinowings.se. Tillväxten av svenska casinon och bettingsidor på nätet tog fart först drygt tre år tillbaka, då regeringen införde en ny spellag och möjligheten att ansöka om en svensk licens.

Den svenska licensen innebar inte bara en möjlighet för spelbolagen att etablera sig på riktigt på den svenska marknaden, utan medförde även en viss legitimitet till branschen i stort, som tidigare hade ett relativt dåligt rykte. Det öppnade också upp nya marknadsföringsmöjligheter, både i form av sponsoravtal och samarbeten med kända ansikten – en faktor som även den har bidragit till branschens ökade legitimitet.

”Sportikonernas dagar inom spelreklamen är räknade”
Trots att Sverige och många länder har fått bättre kontroll över respektive spelmarknad, är risken för spelproblem fortsatt stor. Många bedömer även att risken blir större i takt med digitaliseringens framfart och den ökade tillgången på spel, som numera är tillgängliga under dygnets alla timmar i våra smarttelefoner och laptops. Enligt Folkhälsomyndigheten löper den som börjar spela om pengar i en tidig ålder större risk för att hamna i spelproblem senare i livet.

Enligt undersökningar har dessutom över 55,000 barn i Storbritannien någon form av spelproblem. Som en del av arbetet med att få bukt med problemen väljer man därmed i Storbritannien att införa striktare marknadsföringsregler, eftersom den yngre generationen sägs vara särskilt sårbar när det kommer till reklamens påverkan.
Den åtgärd som tros få störst effekt är därför att kända personer, som framförallt följs av personer under 18 år, inte längre kommer att få medverka i spelreklam. De nya reglerna kommer att börja gälla från och med oktober 2022, i samband med starten av fotbolls-VM. Världsmästerskapen i fotboll är ett sportevent som innebär större spelintäkter än normalt för spelbolagen.

Även i Sverige pågår det kontinuerliga arbetet för en mer reglerad och sund spelmarknad, men något förbud mot välkända personer i spelreklam finns det ännu inga förslag på. Kan Storbritannien visa på positiva effekter av de nya reglerna ökar dock chansen att fler länder väljer att gå samma väg.