Klik venligst
BJÄRE 2021-02-23 KL. 16:27

Ny outlet skapar affärsmöjligheter

Ny outlet skapar affärsmöjligheter

Nyligen påbörjades arbetet med att starta upp en ny lokal och webbaserad outlet på Bjärehalvön. Målet bakom satsningen är att skapa en möjlighet för butikerna att sälja ut de varor som blivit över på hyllorna samtidigt som kunderna kan göra lokala fynd.

Bakom satsningen står Båstadföretaget Sepia Nordic och Dennis Oscarsson Krook. Tillsammans med ADONnews har han tagit fram och utvecklat konceptet med målsättningen att etablera det i samarbete med lokala tidningar runtom i landet.
– Vi vet att den lokala tidningens styrka i form av räckvidd och lokal förankring är oslagbar och tillsammans med den digitala marknadsplatsens flexibilitet och snabbhet tror vi att vi hittat ett koncept som kommer att fungera, inleder Dennis. Nu startar vi upp BjäreOutlet tillsammans med Bjäre NU och VäxjöOutlet tillsammans med Lokaltidningen i Växjö som pilotprojekt under våren för att därefter förhoppningsvis rulla ut det över landet.

Bakgrunden till projektet föddes i Gislaved, där Dennis under många år drev tidning i slutet av 90- och början av 00-talet. Här gick butikerna ihop en gång om året och skickade in alla sina hyllvärmare till en Oktober Köpfest som arrangerades i en stor lokal i regi av en lokal idrottsklubb. Det blev långa köer och butikerna tömde sina lager samtidigt som kunderna kunde fynda på hemmaplan.
– Jag tänkte att detta var en bra grej att lyfta igen. Var och en är butikerna för små för att slå upp ett tält utanför butiken med 28 prylar men om man gör det tillsammans kan det bli väldigt stort och suget efter de här prylarna är stort, men kunderna hittar dem inte. Det blir med andra ord en win-win för alla parter.

Konceptet är en lokal webbutik där de anslutna butikernas varor exponeras med bilder, information och pris. Samtliga varor är nedsatta och antalet är begränsat, för butikerna är det möjligt att lägga in obegränsat antal produkter så förhoppningen är att det dagligen ska komma in nya intressanta varor för kunderna.
– Vi har allt färdigt för att starta upp så just nu har säljarna på Bjäre NU börjat presentera konceptet för ett antal lokala butiker och intresset har varit bra från start som jag förstått det. Vi vill ha klart med ett antal handlare innan vi trycker på startknappen, mest för att upplevelsen för konsumenten ska bli så bra det bara är möjligt. Men inom en månad bör allt vara igång, avslutar Dennis.

Text: Joakim S Ormsmarck
Foto: Pressbild