Klik venligst
ÖSTRA KARUP 2024-05-27 KL. 05:54

Premiär för vätgasmacken vid E6:an

Av Carina Nilsson

Företaget Hydri samarbetar med Rasta för att bygga ett nät av vätgasstationer i Sverige. Rasta Hallandsåsen är en av platserna där man ska kunna tanka vätgas, i bästa fall med start redan i år.

Premiär för vätgasmacken vid E6:an
På Rasta kan man idag "tanka" flera olika drivmedel och ladda elbilen. Om allt går som det ska blir det även möjligt att tanka vätgas i slutet av året. Foto: Carina Nilsson

Båstads kommun har nyligen sålt drygt 4000 kvadratmeter mark till Rasta vilket gör det möjligt för Rastas samarbetspartner Hydri att bygga en vätgasstation vid Rastas anläggning på åsen.

Kommunstyrelsens ordförande Johan Olsson Swanstein (M) berättar att ledamöterna var eniga om markförsäljningen som gav 330 000 kronor till kommunkassan.

– Det känns jätteroligt att det kommer mer verksamhet uppe vid Rasta och vi hade en markremsa som passade väl för deras behov, säger han.

Peter Enå är vd för Hydri som i samarbete med Rasta bygger ett nätverk av vätgasstationer. Foto: Pressbild

Peter Enå är vd för Hydri och berättar att bolaget planerar att bygga vätgasstationer på 24 platser i landet.

– Tekniken för vätgasfordon finns för både lastbilar och personbilar, men det finns inte tillräckligt med tankställen för att människor ska välja vätgasbilar, därför vill vi bygga upp ett helt nätverk, säger han.

Flera biltillverkare håller på att utveckla fordon som drivs med vätgas, bland annat Toyota, men Peter Enå tror att de tunga fordonen kommer att vara först. Samma dag som intervjun görs har Volvo offentliggjort sin satsning på en vätgasdriven lastbil.

– Vätgas kan användas precis som diesel. Det går snabbt att tanka och man kan köra lika långt som på diesel. Lastbilstillverkare kan modifiera lastbilar så att de fungerar med vätgas, vilket man även har gjort med biogas tidigare. Lastbilstillverkaren MAN har nyligen beslutat om tillverkning av 200 vätgaslastbilar och 100 av dem ska köras till Norge, så jag tror verkligen på det här, säger Peter Enå.

Vätgasstationen ska kunna användas av både personbilar och tunga fordon, men Peter Enå tror att de tungar fordonen kommer att vara först ut. Foto: Pressbild

Vätgasen är dessutom utsläppsfri. Om vätgasen tillverkas från grön el uppstår inga koldioxidutsläpp varken vid tillverkningen eller när man kör på vätgas.

– Numera blir det ibland ett stort överskott på el från vind- och solenergi och det kan till och med kosta pengar att mata ut på elnätet när det är ett stort överskott. Men vätgasen går att lagra och kan vi passa på att tillverka vätgas när elen är billig så kan vi på sikt få upp volymerna och ett konkurrenskraftigt pris, säger Peter Enå och tillägger:

– En annan fördel är att vätgasen inte kräver särskilt mycket el när man ska tanka. En laddstation för elbilar kräver mycket större effekt och den kapaciteten finns inte alltid i elnätet idag varför utbyggnaden bromsas upp.

Hydri får stöd från Klimatklivet för satsningen och Peter Enå hoppas att det kanske också kommer någon form av driftstöd för att få fler att köra vätgasfordon.

– Tekniken finns och är säker, nu bygger vi ett nät för att kunna tanka vätgas. Sedan hoppas vi att människor också väljer vätgasbilar för klimatets skull. Det kommer inte att vara antingen vätgas- eller elbilar i framtiden utan det kommer att vara många olika drivmedel för olika behov, säger Peter Enå.