Klik venligst
PERSONPORTRÄTT 2021-02-07 KL. 12:27

Mattor, traditioner och framtid med Martin Chard Uscilo

Mattor,  traditioner  och framtid med Martin Chard Uscilo

Över hundra år har gått sedan Märta Måås-Fjetterström kom till Båstad och startade sin verkstad på Agardhsgatan Många mattor har producerats genom åren och väverskor har kommit och gått. Vi träffar den nytillträdde VD:n Martin Chard Uscilo över en kopp kaffe för att prata mattor, traditioner och framtid.

Det var vid årskiftet Martin tillträdde som VD för MMF. En roll han tog över efter Angelica Persson som haft tjänsten sedan början på 2000-talet.
– Mitt uppdrag är att förändra de saker som behöver förändras för den tid vi lever i nu, samtidigt som jag självklart ska förvalta det Angelica redan byggt upp och påbörjat. Det är ett tudelat uppdrag, men det fungerar bra, säger Martin och tar en klunk av kaffet.

Som vice vd var det inte främmande att någon gång tillträda som vd, men kanske inte riktigt så snart som det blev. Angelica finns fortfarande kvar på MMF och bistår med kompetensutveckling och att kvalitetssäkra produktionen med målet att stärka teamet av väverskor ännu mer. Ett annat mycket viktigt uppdrag Angelica nu har är att bygga upp den nystartade stiftelse som knutits till Märta Måås-Fjetterström.
– Köpbeteendet har förändrats och numera är 85 procent av kundunderlaget internationellt. Vi måste därför förändra en del av våra processer för att anpassa oss efter det som kunderna efterfrågar. Kunderna ska ha förtroende för att göra affärer med oss, allt ska bara rulla på oavsett om man sitter här i Båstad eller i New York, Hong Kong eller på Nya Zeeland. Det är så otroligt mycket pengar det handlar om. Så att modernisera administrationen, digitalisera och förenkla är några viktiga bitar säger Martin.

För många på Bjärehalvön är kanske Martin Chard Uscilo inte något känt namn men inom MMF är han varken ny eller obekant. Sedan några år tillbaka har han arbetat heltid inom företaget, både med internationella kunder och i rollen som vice VD där han tillträdde hösten 2019. Men redan innan dess arbetade han här sporadiskt under somrarna som guide och butikssäljare.

Martins första kontakt med de unika handvävda mattorna var genom ett studiebesök med Apelrydsskolan, där han var elev för snart 20 år sedan. Med en engagerad textillärare och en kunnig vävlärare fick han inblick i hantverket som ledde till att han valde att ta en två veckors praktik på MMF. Det var nu han fick upp ögonen för hantverket samtidigt som han fascinerades över att det fanns så många olika delar inom företaget. Det handlar inte bara om det genuina hantverket utan också om historien, designen, väverskorna och kunderna.
– Jag har ingen talang för vävning, säger Martin och skrattar, men det var något med mattorna och Märta Måås-Fjetterström som fångade mig och fortfarande gör.

Under några år hade Martin i princip ingen kontakt med MMF. Han flyttade till Malmö och började läsa Freds- & Konfliktvetenskap på Malmö Högskola. Med en personlighet som har många järn i elden engagerade Martin sig i studentkåren och under en period arbetade han heltid för Malmö Högskola.

I samma veva hörde Angelica av sig och gav Martin ett erbjudande om att börja arbeta med ett nytt koncept. Något han inte kunde motstå och vägen tog honom återigen mot Båstad och Märta Måås-Fjetterström.

En Märta Måås-matta har alltid varit känd för sin goda kvalité och hållbarhet och har gått för höga belopp på auktioner. Därför var det helt naturligt att börja förmedla och sälja mattor som tidigare köpare inte längre vill ha. Konceptet kallar de MMF Vintage.
– Det var en satsning som gick bra och utvecklades väldigt snabbt. Numera pratar vi ofta om ett livcykelsperspektiv. Som kund kan man fortfarande beställa en ny matta och vi producerar den, men vi underhåller och renoverar också mattorna. Vill man sen inte ha sin matta längre kan man lämna den till oss så hittar vi en annan köpare, säger Martin.

I den tid vi lever i ligger hållbarhet rätt i tiden men för MMF är det inget nytt. Redan från starten har man räknat att en livslängd på en matta är ungefär hundra år. Visst kan de behövas lagas eller renoveras ibland men även designmässigt ska de tåla att tittas på om och om igen. De ska tåla skiftande trender och miljöer.
– Jag anser att om man är ett producerande företag måste man tänka väldigt noga kring just hållbarhet. Kan vi försvara att vi producerar ännu fler saker? Det finns ju redan? Och det är här vår vintageförsäljning sluter cirkeln, menar Martin.

Vårt slit- och slängsamhälle har börjat ifrågasättas de senare åren och människor efterfrågar kvalité och hållbarhet. Två saker som Martin också märkt av och lyfter särskilt en skillnad i attityd hos deras besökare. Förr kom människor in och tyckte att det mest intressanta var prislappen och frågade sig ”vem lägger trehundratusen på en matta?”. Det upplever Martin aldrig längre.
– De kunde helt enkelt inte förstå hur människor kunde betala så mycket för en matta. Nu hör jag oftare hur besökare säger ”Om jag hade råd skulle jag köpt en”, säger Martin.

En förändring är ju också att människor börjat handla med mattor, väggbonader, draperier som konstverk. Att äga en Märta Måås-produkt kan vara en god investering.
– Nu börjar vi få in mattor som vintage som vi en gång sålt. Då är det roligt att se att de får igen det de betalt en gång. Då har de använt den och njutit av den under tiden, säger Martin men påpekar att det ju inte är något han kan garantera för evigt men hittills har det varit så.





Traditioner

När Martin pratar om historien, bevarande av gamla traditioner och kunskapskedjor som måste förbli obrutna lyser det i hans ögon. Det märks att detta är en del han brinner för i sitt uppdrag som VD. Målet är absolut att MMF ska finnas i minst hundra år till och det är i princip ett måste för att hantverkskunskap inte ska gå förlorad.
– Våra väverskor sitter med erfarenhet och kunskap som har gått i arv från generation till generation. Väverskor som arbetat med Märta Måås eller Barbro Nilsson har lärt väverskor som har lärt väverskor som har lärt väverskor. Skulle vi stänga bryter vi den kedjan och då har den kunskapen gått förlorad, påpekar Martin. Så länge människor vill att vi ska producera mattor måste kedjan förbli obruten.

Genom att ständigt vara öppen för att lära sig mer och mer om det yrket har Martin lärt sig att se färger och nyanser i en matta som en betraktare kanske inte ser. Väverskorna ser i sin tur ännu fler nyanser.
– Jag har verkligen inte hantverket i händerna men seendet har jag lärt mig, säger Martin och ler. Nu har jag arbetat på MMF i så många år och på vissa mattor kan jag se vilken väverska som vävt på vilken sida. Alla väverskor har sin personlighet som utrycks i väven.

För inte så länge sedan startades en stiftelse där målsättningen är just att arbeta med att bevara kunskapen för eftervärlden och se till att det finns någon typ av garanti för vad MMF tycker är viktiga värden att bevara in i framtiden.

I Sverige finns det inte så många väverier kvar och de som finns har ofta gått över till en mer industriell produktion. Därför har tillgången på duktiga väverskor varit relativt stor och rekrytering har gått förvånansvärt bra eftersom MMF i princip är ensamma i sitt slag i Sverige.
– Våra väverskor är oerhört kompetenta och självgående, säger Martin. Men visst hade han gärna sett fler manliga vävare i verkstaden som alltid bestått av enbart kvinnor. En fråga som inte är helt lätt. Han fortsätter.
– Vi vill ha människor baserade på deras kunskap och inte deras kön. Vi ska leverera toppkvalité alltid. Det är inte helt lätt att hitta någon med balansen mellan både konstnärlighet och hantverksskicklighet och som dessutom är man.

Under åren har Martin sett hur en del manliga praktikanter ofta har fått mer uppmärksam än de kvinnliga för att de just är män. Något som har kunnat skymtas i deras vidare karriärer där de fått ett enorm genomkraftslag i en extremt kvinnodominerad bransch.





Framtid

I sin roll som VD har Martin personalansvar för ett 20-tal anställda. Vilket kan vara en utmaning i dessa pandemitider. Stor vikt har lagts på att skydda medarbetarna som inte kan arbeta hemifrån. Vävstolarna står där de står och orderboken är full av beställningar från kunder som väntar på sina mattor. Redan tidigt in i pandemin beslutade de om att hålla stängt för besökare för att skydda medarbetarna. Något som aldrig tidigare skett under de hundra år som väveriet funnits. Det är speciellt, och det gör något med självbilden menar Martin.
– Vi har alltid varit måna om att visa upp verksamheten och det arbete vi gör. Vi har byggt relationer med människor under sommaren. Samtidigt är det i tiden att saker och ting förflyttas. Kunder kommer kanske inte hit och beställer längre utan man åker hit och tittar och sedan åker man hem klickar hem mattan online. Under det här året har vi sålt mer mattor på nätet på nätet än någonsin tidigare.

Inför 2020 var där lång kö på beställningarna i orderboken men hur ser det ut inför framtiden? Har orderboken fyllts på?
– Risken har hela tiden varit om det ska bli tomt efter pandemin. Som det ser ut nu så fylls den ändå på bra. Det kopplar jag ihop med att människor runtom i världen är hemma mer och omvärderar vad man lägger sina pengar på, säger Martin.

Det är ju inte bara pandemin som skakat om världen det gånga året, men inget av de har påverkat MMF nämnvärt.
–Vi håller på med genuint hantverk och peppar peppar, vi har klarat oss.

Finns det någon tidsbegränsning för dig som VD?
– Tanken är att köra på så länge både jag och ägarna tycker att jag gör någon nytta. Ur mitt perspektiv är jag bara är med en liten del i ett företag med en lång historia bakom sig och som kommer ha en lång historia framöver. Därför ska jag göra allt för att bädda för dem som kommer efter mig.
– Det är så skrämmande att 10 år går så otroligt fort. Men ur ett företagsperspektiv hoppas jag absolut att vi har fortsatt rekrytera yngre väverskor och att det finns ett väldigt Starkt team. Även att stiftelsen har utvecklat och har blivit en viktig del i bevarandet av MMF. Jag hoppas också att vi en stark kundstock så att våra väverskor kan fortsätta med sina jobb. Vi ska fortsätta på den banan vi är på helt enkelt.

För vissa typer av förändringar är 10 år en otroligt lång tid. Ur ett administrationsperspektiv eller ett köpbeteendeperspektiv kan 10 år nästan vara en oändlighet men med det hantverket som MMF håller på med där en matta kan ta 1,5 år är det inte särskilt lång tid.
– Utmaningen är att inte bli långsamma i vårt företagande bara för att vi håller på med ett långsamt hantverk. Att vi är snabba, agila och föränderliga i delarna gentemot kund och i vår business. Men vårt hantverk får tar tid!

Historiskt sett har många människor på Bjärehalvön en koppling till MMF. Det var många flickor som arbetade som garnflickor eller springflickor i väveriet. De fick lära sig väva och vävde mattor tills de gifte sig och blev hemväverskor. Nu börjar vi se att en hel del av de mattorna börjar kommer tillbaka och säljs som vintagemattor. Många har även en historia med sig kring mattan.
– Att få arbeta med en produkt som betyder något för människor är fint på något sätt. En Märta Måås-matta är inte en sak bland alla andra saker utan en emotionell investering!

OM MARTIN


NAMN: Martin Chard Uscilo
ÅLDER: 32
FAMILJ: Gift med Marius
GÖR: VD för Märta Måås-Fjetterström
UTBILDNING: Fred & Konfliktvetenskap, Master i Antropologi


Text: Jenica Paulsson
Foto: Anette Nilsson MMFAB