Klik venligst
BJÄRE 2019-02-16 KL. 16:19

Proffsteam nu under svensk flagg och planer på cykelhubb

Proffsteam nu under svensk flagg och planer på cykelhubb

Med två nya svenska talanger i teamet tävlar nu Bjärebaserade teamet Memil Pro Cycling under svensk flagga i Continentaldivision 3. Grundaren Fredrik Strid hade detta som ett delmål. Nu planerar han även för att bygga en cykelhubb vid nya stationen.

– Förra året hade vi vår proffslicens via finska cykelförbundet och var då under finsk flagg men vi är en svensk förening. Nu har vi licensen via Svenska Cykelförbundet och är nu under svensk flagg, förklarar Fredrik.

Det är landet som flest åkare i teamet kommer från som man ska söka licensen i.
– När vi rekryterade Fredrik Ludvigsson och Kristoffer Eriksson så blev vi fyra svenskar och tre britter i laget vilket gjorde det möjligt.

Nyligen vann teamet en etappseger på en tävling i Kina.
– Det gav stort eko ut i cykelproffsvärlden. Många som fick upp ögonen för oss då. Vi ska utveckla samarbeten med de större teamen nu.

Eftersom Memil Pro Cycling tävlar mest i Asien så har de asiatiska sponsorer. Något de hoppas kunna ändra på.
– Vi hoppas på en internationell breddning på sponsorerna. Mer från Europa och även från Sverige. Detta skulle möjliggöra talangutveckling och tävlingar i Europa. Sponsorerna vill att man tävlar i deras regioner.

Nu är teamet säkrat för ytterligare tre år så de har lite tid på sig att hitta nya sponsorer. Säsongerna är långa för teamet.
– Vi tävlar från mars till november, berättar Fredrik.



Team Memil Pro Cycling

Några tävlingar utanför Asien är inplanerade.
– I år ska vi köra i Uppsala och i Kalmar. Två tävlingar blir det i Danmark också.

Vill bygga klubblokal och cykelhubb
Nu siktar Fredrik på att skapa en klubblokal för teamet i Båstad så han kan samla truppen på hemmaplan. Planerna, och förhoppningen, är att kunna bygga något vid Båstads tågstation.
– Där skulle vi även kunna ha cykeluthyrning och cykelservice. Det skulle gagna alla som vill nyttja cykel till och från stationen.

Först var planerna att bygga en mindre servicehubb men sen växte idén.
– Kommunen förklarade att där vi ville vara var det tänkt att det skulle vara högre bebyggelse än vi tänkt från början så vi tog projektet vidare.

Nu skissade de istället på ett trevåningshus med fler användningsområden. För att kunna göra detta önskar de att få köpa cirka 400 kvadratmeter mark av kommunen precis invid stationshuset.
– Ett tag blev vi erbjudna att arrendera mark men då känner jag inte att jag vill satsa pengar på att bygga något bra.



Här vill Fredrik bygga sin verksamhet som skulle ge service till alla cyklister.

I Fredriks skisser finns plats för hans egna verksamhet, uthyrning, kiosk med mer.
– Jag har även fört dialog med Akademi Båstad angående att kunna erbjuda lokaler för cykelteknikerutbildningen. Deras utbildning och vår verksamhet skulle kunna ha bra synergieffekter. Sen kanske någon mer ungdomsföreningsverksamhet skulle kunna husera i byggnaden så det blir en mer levande plats.

Cykelsportintresset är ökande och Båstad marknadsför sig som en cykeldestination men det är inte Båstadbefolkningen som cyklar.
– Sett till antalet cykelsportare är Båstads befolkning bland de sämsta i Skåne. Men vi är bäst på att utnyttja elcykelpremien. Cyklar gör folk, men inte som sport. Ett bra serviceställe för cyklar behövs dock för alla typer av cyklar. Att ha detta vid stationen tycker jag passar bra och kanske skulle göra att fler cyklar till tågstationen.

Även då inte de första planerna fått klartecken har Fredrik stora idéer. I nästa steg önskar han bygga en cykelpark med en bana där man kan köra cykellopp.
– Jag tror att jag skulle kunna öka antalet turistnätter ganska mycket om vi kan ge bra service till cykelturister.

Det är just vid stationshuset som Fredrik vill bygga sin anläggning. Inne i byn är enligt honom inte ett alternativ.
– Att vara vid stationen kan bidraga till mer aktiv pendling. Fler ska kunna ta cykeln till tåget.

Han vill även ha cykeluthyrning vid stationen.
– Man ska kunna komma med tåget och sen cykla till hotellen eller dit man ska. Vi kan sedan hämta upp cykeln så man måste cykla tillbaka den, säger Fredrik.

Fredrik fick erbjudande om att hyra in sig i befintliga lokaler men anser att det blir för dyrt.
– Jag vill bygga eget om det ska bli av. Då kan jag kombinera min verksamhet med andra som kan ge bra synergieffekter både för tjänsteutbudet och ekonomin.

Nu ska Fredrik försöka få nya dialoger med kommunen för att se om det går att få till en lösning där han kan få köpa en liten markbit.
– Jag skulle även kunna erbjuda tågresenärer möjlighet att köpa lite fika nu när det inte går i stationshuset, avslutar Fredrik.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON