Klik venligst
SPORT 2022-11-19 KL. 15:00

Allt fler kvinnor söker sig till fotbollsläktarna

Av Wilhelm Nilsson

Fotbollsläktare har länge varit starkt förknippade med machokultur. Men nu tar kvinnorna allt mer plats på arenorna. I Sverige fylls läktarna med upp emot 30 procent kvinnor. ”Det speglar utvecklingen i vår värld”, säger supporterprofilen Sanna Norén.

Allt fler kvinnor söker sig till fotbollsläktarna
Nästan en tredjedel av publiken i Sverige, Tyskland och England är kvinnor. Foto: Gula väggen

Kvinnliga fotbollsfans tar allt större plats på svenska läktare. De senaste decenniet har deras närvaro ökat markant. Idag visar studier att 20 till 30 procent av publiken i Sverige är kvinnor.
– Kvinnorna säger att ”läktaren är det enda stället där vi verkligen kan vara de vi är och bete oss som männen gör”. De upplever också en respekt från de manliga supportrarna för att de är fotbollskunniga och stödjer sitt lag till 100 procent, säger forskaren Aage Radmann, professor vid Norges idrottshögskola och universitetslektor i idrottsvetenskap vid Malmö universitet.

Sanna Norén är aktiv inom den svenska supportergruppen ”Gula väggen”. Hon är en hängiven supporter, inte minst för att känslorna blir som en ”berg- och dalbana på läktaren”. Hon tycker att Aage Radmann har en poäng, men att det också finns djupare faktorer som går i hand med samhällsutvecklingen.
– Jag tror att utvecklingen av fler kvinnor på läktaren också speglar utvecklingen i vår värld. HBTQ-frågor och pridefestivaler har blivit mer accepterat exempelvis – det hänger därigenom ihop med sportens värld. Det har blivit mer accepterat att göra ”manligare grejer”, säger Sanna Norén.

Den senaste tiden har även kvinnorna på plan tagit mer plats. Intresset för damfotboll växer och i år har de tre mest välbesökta fotbollsmatcherna som spelats i Europa varit damfotbollsmatcher.

Som sportfantast har Sanna Norén länge gått på matcher men det var först för ett par år sedan som hon började gå med tjejkompis. Hon upplever att allt fler kommer till matcherna i tjejgäng, vilket också kan ligga i att det har blivit tryggare inne på arenan, menar hon.
– Man såg ju själv på tv eller i media om skriverierna om allt stök, vilket jag misstänker fick kvinnor att välja bort att gå dit. Jag upplever det inte som lika stökigt inne på arenorna längre. Förmodligen har det med våra lagar och regler att göra. Nu vet folk bättre om vad man får och inte göra på matcherna, säger hon.

Men även om Sanna Norén känner sig trygg på läktaren, tycker hon att det kan tas ett ännu större krafttag kring trygghetsfrågan. I längden skulle det innebära ännu fler kvinnor på läktaren, tror supportern.
– Det är absolut tryggt att gå på matcher, men trygghetsfrågan är en stor fråga överlag för kvinnor oavsett vart vi är. Då är det viktigt att lyfta ännu mer: exempelvis på event där det i större utsträckning finns en manlig kultur, säger hon och fortsätter:
– Jag tror att fler vakter eller trygghetsvärdar skulle vara bra att ha utanför arenorna. Då tror jag att ännu fler tjejer och kvinnor skulle dyka upp. Ibland kan det bli ganska hetsigt efter matcherna, speciellt vid derbyn.


Även om Sanna Norén känner sig trygg på läktaren, tycker hon att det kan tas ett ännu större krafttag kring . Foto: Gula väggen


Reklam är en annan fråga som hon lyfter. Inne på arenorna i dag, är det lätt att få en bild av att marknadsföringen främst riktar sig åt män.
– Eftersom jag arbetar med digital marknadsföring så lägger jag märke till reklam. Mycket är riktat åt just män och det sätter en prägel på allting. Kan man bara få in lite mer direktreklam mot kvinnor är jag övertygad om att man sätter en helt annan stämpel på evenemanget. Det skulle kunna locka fler kvinnor till att besöka arenorna.

Det finns alltså mer att göra, tycker Sanna Norén, även om vi på hemmaplan har kommit en bit på vägen. I andra delar av Europa ligger de fortsatt långt efter med arbetet för att locka fler kvinnor till publiken. Sanna Norén har tillbringat två år i Portugal och såg under sin tid där stora kontraster jämfört med här hemma – där var det oftast bara männen som gick på fotboll.

Hur många kvinnor som syns på läktaren under årets fotbolls-VM, som spelas den 21 november till den 18 december i Qatar, är svårt att sia om. Valet av värdnation har kritiserats av många. En som har svingat hårt mot beslutet är Lisa Klaveness, ordförande för det norska fotbollsförbundet.
– Under 2010 delades VM ut av Fifa på oacceptabla sätt med oacceptabla konsekvenser. Mänskliga rättigheter, jämlikhet, demokrati, fotbollens kärnintressen var inte i startelvan förrän många år senare. Fotboll är för alla, för pojkar och flickor av olika färg, för hetero- och homosexuella. Det är avgörande att fotbollsledare fortsätter att gå från politik till faktisk handling, sade hon enligt SVT tidigare i år under Fifa-kongress.

Sanna Norén kallar frågan om hur toleransen för kvinnor i fotbollssammanhang i länder som Qatar ska öka komplex.
– I grund och botten måste det nog tas krafttag på den politiska spelplanen, säger hon.