Av Peter Jakobsson
Det var den 7 augusti i år som fartyget Agnes af Torekov körde på grund utanför Hallands Väderö. Båten tillhör Väderötrafiken som kör färjor till Väderön och denna rutt gick från Båstad till ön. När det bara är knapp 300 meter till bryggan där båten ska lägga till på Sandhamn på Väderön så kör båten på en grynna och får tvärstopp. Färjan tar in vatten och läcker ut diesel. Vattennivån i fartyget hölls stabil med hjälp av pumpar, Kustbevakningen la ut länsor kring fartyget för att förhindra spridning av oljan.
Ombord på fartyget vid grundstötningen fanns det 29 passagerare samt befälhavaren och en däcksman. Passagerarna evakuerades till bryggan dit färjan var på väg. Några passagerare uppgav att de blev skärrade av händelsen men ingen blev skadad.
I förundersökningen kring händelsen framkommer att Agnes körde något utanför den rutt som fartyget vanligtvis brukar köra.
I förhör förklarar befälhavaren att just denna dag så var det andra båtar än vanligt vid bryggan där de skulle förtöja. Detta gjorde att han behövde förtöja på nocken av bryggan vilket var en av anledningarna till att han ville ta ut svängen mer åt styrbord och komma in i en annan vinkel mot bryggan än tidigare dagar.
Att han inte såg grundet, säger befälhavaren i förhör, beror på att han inte hade det digitala sjökortet inzoomat till korrekt skala. Han säger vidare att han normalt sett zoomar in och ut ur det digitala sjökortet vid behov, men att den här dagen så upplevde han att han var tillräckligt nära land för att använda sig av landmärken för sin navigation i stället.
Kustbevakningens spårning av Agnes färdvägar till och från Väderön dagarna innan grundstötningen. Rutten då fartyget går på grund (inringat) är något längre norrut än de andra. Foto: Från förundersökningen.
Vädret på platsen vid grundstötningen var klart och soligt. Vinden var sydlig 5-7 sekundmeter vilket gör att Kustbevakningen bedömer att vinden inte hade någon speciell påverkan på giren som färjan gjorde. De menar att det var helt enkelt befälhavaren som körde rakt över grundet då han inte hade zoomat in ordentligt på det digitala sjökortet som de navigerar med för att kunna se grundet.
Befälhavaren åtalas nu för vårdslöshet i sjötrafik genom att ha brustit i gott sjömanskap och brutit mot regel om utkik i de internationella sjövägsreglerna.
Åklagaren yrkar på straffet dagsböter om totalt 7 200 kronor.
Det finns även en polisanmälan mot samma person när det gäller olyckan där en annan av rederiets färjor körde på en mindre båt med ungdomar ombord utanför Torekovs hamn i somras.