Klik venligst
BJÄRE 2020-09-05 KL. 09:19

Två kommuner möts i sina likheter och utmaningar

Två kommuner möts i sina likheter och utmaningar

Båstad och Höganäs har som kommuner många likheter. Inte bara att det är vackert och halvöar utan också utmaningar med att som liten kommun fylla alla funktioner en kommun måste ha. Nu har ett samarbete utformats som ska både stärka och effektivisera kommunerna.

– Vi började för bra länge sedan föra diskussioner om hur vi skulle kunna samverka, säger Johan Olsson Swanstein (M) kommunstyrelsens ordförande i Båstad.

Ett samarbete startade i somras då Väderötrafiken trafikerade Torekov – Mölle.
– Nils Möller hade också lyft frågan om hur vi skulle kunna knyta samman våra halvöar. Då kom diskussionen upp om att köra turen Torekov – Mölle. Sen kom sommaren och blev som den blev. Vi skulle åkt premiärturen men den blev inställd på grund av vädret. Det är ett koncept som kommer att utvecklats, förklarar Johan.

Peter Schölander (M), kommunstyrelsens ordförande i Höganäs, förklarar att de tidigare från Höganäs kommun varit väldigt Danmarksfixerade när de pratat turism.
– Vi har tittat mest på turer till olika platser i Danmark. Vi har inte tänkt på att vi ligger lika nära Bjäre och det är lika trevligt att köra dit. Nu blev det bara en tur i år men vi ser fram mot nästa år, säger Peter.

De båda kommunledningarna ser likheter mellan kommunerna.
– Höganäs och Båstad är ganska lika då vi har utmaningar med många sommarboende och turism. Dessutom är vi ungefär lika stora. Men det mest uppenbara är att vi är två destinationsbröder och tillsammans hävdar jag att vi har två av Sveriges starkaste varumärken vad gäller destination. Tillsammans blir vi ännu starkare, Peter.

Det viktigaste samarbetet handlar dock om att effektivisera och skapa kvalitetshöjande kommunala funktioner.
– Som relativt små kommuner finns det ett antal funktioner som vi inte fyller helt men som vi ändå måste ha. Där finns saker som vi kan dela på och ha nytta av varandra. Specialister som vill jobba med vissa saker kanske är lättare att attrahera när det blir ett större jobb med två halvöar, säger Peter
– Vi har också en upphandlingsspecalisttjänst som vi ska tillsätta som vi kan dela mellan kommunerna, förklarar Herman Crespin, kommundirektör i Höganäs.
– Vi kommer även titta på om vi kan samverka inom kommunikation och webb. Vi ser varandra som en resurs, ibland har vi redan gjort ett jobb eller utredningar som Höganäs behöver och ibland tvärt om. Arbetet runt flygplatsen var ett exempel där vi kunde hjälpa varandra mycket och hantera gemensamt, säger Johan.

Hur många tjänster totalt det kan bli tal om att dela vet de inte i nuläget.
– Kommunjuristen börjar nu i dagarna och sen kan det ju också vara så att vi behöver utveckla nya tjänster som vi inte har idag där det kan passa att samarbeta, säger Johan.
– Så fort möjligheten att dela en tjänst dyker upp ska vi se till att diskutera detta, säger Herman.
– När så väl sker har vi nu en kanal och ett förtroende mellan varandra på plats, avslutar Johan Olsson Swanstein.

I år var det premiär för den nya turen Torekov – Mölle. Två resor skulle göras och intresset var stort. Första resan ställdes dock in på grund av dåligt väder. Till nästa år smids nya planer.

– Vi vill gärna köra mer åt Kullahållet, förbi Nimis och till Mölle. Från feedbacken vi fick i somras så verkar efterfrågan finnas, säger Nils Möller på Väderötrafiken.



Från vänster: Nils Möller, Väderötrafiken - Herman Crespin, kommundirektör i Höganäs -Erik Lidberg, kommundirektör i Båstad - Peter Schölander, KSO i Höganäs och Johan Olsson Swanstein KSO i Båstad.

Turen som gick i somras till Mölle var helt fullbokad.
– Det var även den turen som vi tyvärr vi ställa in då det blåste för mycket.

Corona till trots så var det stort intresse för att besöka Väderön under sommaren, vilket är Väderötrafikens huvudsakliga rutt.
– I juli var det många dagar med dåligt väder vilket gjorde att vi inte kunde köra så totalt blev det en sämre juli än förra året. Augusti var bättre väder och vi slog passagerarrekord, berättar Nils.

TEXT & FOTO: PETER JAKOBSSON