BJÄRE 2025-02-02 KL. 07:00

Här växer salladen mitt bland kunderna

Av Carina Nilsson

På Ica Maxi Ängelholm har man tagit begreppet närodlat ett steg längre. Nu spirar sallad och kryddor i ett växthus – inne i butiken.
– Det handlar om ett miljötänk men även om kvalitet och matglädje, säger butikschef Sebastian Damréus.

Här växer salladen mitt bland kunderna

Sebastian driver butiken tillsammans med sin bror Andreas Damréus. Bröderna började fundera på att odla i butiken för flera år sedan, men pandemin kom emellan.

– Sedan insåg vi att om vi skulle börja odla var vi tvungna att bygga om hela butiken för få plats, så det blev många turer innan vi kom till skott, säger Sebastian.

Carola Wulff har fått titeln "head grower" och har huvudsansvaret för odlingen. I pluggen av stenull sår hon olika fröer som sedan växer i tre - sex veckor. Foto: Carina Nilsson

I slutet av sommaren förra året började de bygga om, och under julveckan kunde butiken börja sälja de första egna grönsakerna.

– Det var en lite jobbig vecka att börja, julveckan är ganska tuff som den är och det är kanske inte sallad och färska kryddor man handlar i första hand. Men sedan kom nyår och då började det öka. Nu har våra egenodlade produkter lyft hela vår frukt- och grönt-avdelning och försäljningen har ökat stort, säger Sebastian.

Själva växthuset är på 60 kvadratmeter med sammanlagt 160 kvadratmeter odlingsyta. När kunderna är i butiken kan de kika in i växthuset, men något självplock är det inte. Personalen plockar och förpackar allt som odlas innan det rullar ut i butiken, direkt efter skörd.

– Bakgrunden i allt är ett miljötänk, vilket är väldigt viktigt för den unga generationen och vi behöver tänka på kommande generationer, säger Sebastian.

Odlingen har även ett vattensnålt system och det blir färre transporter.

– Överskottsvärmen kan användas i butiken medan växterna kan tillgodogöra koldioxid som sugs ut från butiken. Det vi odlar blir också obesprutat och vi säkrar en viss skörd. Extremt väder gör ibland frukt och grönt både dyrt och dåligt, säger Sebastian.

I växthuset produceras framför allt sallad och kryddor. Efter att de förpackats i påsar körs de direkt ut till grönsaksdisken. Foto: Carina Nilsson

Men enbart miljöargument hade inte räckt för att starta odlingen.

– Det handlar också om smak och kvalitet. Jag tycker själv att det vi odlar här är så mycket godare och vi har också fått till oss det från många kunder. Det blir helt färskt och det gör skillnad, säger han.

Nästa steg är att få odlingen lönsam. Odlingen kräver resurser i form av personal och, som med alla färskvaror, gäller det att hålla nere svinnet.

– Vi tar ut ett lite högre pris för det butiksodlade, men ser man till kilopriset så får kunden mer, då det växer så det knakar. Myntan är extremt kraftig, det är nog fyra gånger mer i påsen än i en vanlig, säger Sebastian och fortsätter:

– Vår delikatessavdelning och catering kommer också att börja jobba mer med vårt egenodlade. Alla sallader som tillverkas ska ha vår egen sallad, vi kan börja göra pesto av basilikan och mycket annat, säger Sebastian.

Själva odlingssystemet kommer från företaget Swegreen, men alla anställda på frukt- och gröntavdelningen har lärt sig hur det fungerar.

– Intresset från andra butiker och kunderna har varit stort. Jag tror att fler kommer att satsa på det här. Längre fram tror jag också att vi kommer att odla fler saker så som skott, groddar eller kanske blommor, säger Sebastian Damréus.

Butikschef Sebastian Damréus har fått många positiva reaktioner från kunderna, och försäljningen av de egna salladerna har ökat med 66 procent, berättar han. Foto: Carina Nilsson