BJÄRE 2022-02-12 KL. 16:00 Nystartad förening har väntat tio månader på bankkonto
Av Carina Nilsson
Hans Johansson och några personer till vill starta en lokalavdelning till PRO på Bjäre. Men för att komma i gång behöver de ett bankkonto.
– Nu har vi väntat i tio månader på besked från Swedbank. Det är helt obegripligt, säger Hans Johansson.
Kenneth Olofsson, Hans Johansson och Somsouk Pengpaseuth utanför lokalen i Grevie där de vill skapa en träffpunkt för pensionärer.
Hans Johansson och Mona Källbäck är två av personerna som vill få i gång en PRO-avdelning på Bjäre.
– När jag blev pensionär så gick jag med i pensionärernas riksorganisation, PRO, och fick då veta att närmaste lokalavdelning var en bra bit utanför kommunen. Samtidigt visade det sig finnas 50 medlemmar i PRO i Båstad kommun. Så jag tänkte att vi startar väl en lokalavdelning, säger Hans Johansson.
De har registrerat föreningen hos Skatteverket och fått klartecken av PRO. En styrelse är bildad och de har fått en lokal i Båstadhems hus i Grevie där de vill skapa en träffpunkt för äldre.
– Vi ser att ensamheten är stor hos många äldre, och alla pensionärer i Båstad kommun har det inte så gott ställt. Vi vill skapa en träffpunkt dit man kan gå för att bara ta en fika eller komma på våra aktiviteter. Tanken är att den som kan och vill betalar för kaffet och den som inte kan behöver inte. Ingen ska känna att man inte har råd, säger Mona Källbäck och fortsätter:
– Vi vill också starta samverkan med RSMH i nordvästra Skåne eftersom vi ser att den psykiska ohälsan också är stor, och det drabbar många äldre.
Men för att komma i gång och bli en del av PRO behöver de ett bankkonto.
– Vi tog kontakt med Swedbank i Båstad och fyllde i en massa papper i mars förra året. Sedan hände ingenting och till slut skrev jag en insändare. Då tog Swedbank kontakt och lovade att de skulle ordna detta, säger Hans Johansson.
Nu har det gått ytterligare fyra månader utan att Swedbank har hört av sig.
– Vi tycker det här är helt obegripligt. Vi skickar inga pengar till terroristorganisationer eller kriminella. Och om de av någon anledning inte kan ge oss ett konto borde vi ha fått besked om det, så hade vi kunnat vända oss till en annan bank. Men när de säger att de ska lösa det så väntar man på svar, säger Hans Johansson.
Nu känner de dock att tålamodet tryter, och att det börjar bli svårt att driva föreningen utan att kunna hantera pengar.
– Än så länge har vi tagit av våra egna medel, men det går ju inte hur länge som helst. Men framför allt ser vi ett behov där vi tänker att vi kan fylla en viktig funktion, men vi kan inte komma i gång, säger Hans Johansson.
Swedbank uppger på sin hemsida att de har långa väntetider för att bli föreningskund och att det dröjer några månader innan man får svar på en ansökan.
Bankens pressansvarige, Ralf Bagner, säger att de aldrig kommenterar enskilda ärenden med hänvisning till banksekretessen, men att det görs en omfattande kontroll av föreningar innan de kan öppna konton.
– Jag kan förstå om man tycker att det är krångligt. Som privatperson kan man bli kund på några minuter, men när det gäller en förening krävs det mer dokumentation med föreningsstadgar, fullmakter med mera. Det får inte finnas minsta otydlighet kring vem som har ansvar för dokumentationen och vem som har rätt att använda föreningens konton, säger han.
Banken har också fler lagar att förhålla sig till numera, bland annat lagen om penningtvätt.
– Vi är skyldiga att fråga alla våra kunder hur de använder våra tjänster och att anmäla om vi upptäcker avvikelser. Samtidigt kan jag försäkra att vi arbetar varje dag för att möta kundernas behov på bästa sätt, och att vi vill vara en bank för hushåll, företag och föreningar, säger Ralf Bagner.
Bjäre Nu kollade med ett par andra banker hur lång tid det tar att bli föreningskund. Nordeas presstjänst svarar att handläggningstiden är mellan två och tre veckor, men att det är individuellt och varierar beroende på hur förberedd föreningen är.
Lars-Olof Ottosson som är kontorschef på Handelsbanken i Båstad svarar på mejl:
"I Handelsbanken görs det alltid en affärsmässig bedömning för att bli föreningskund. Bedömningen kan ta olika lång tid beroende på om det är en befintlig privatkund, som det lokala kontoret har en god relation med sedan innan, eller om det rör sig om en ny kund. Vi har en generell nyfikenhet på nya kunder och bedöms affärsidén vara förenlig med vår affärsbedömning och tro på långsiktiga relationer ser vi positivt på att inleda en kundrelation."