Av Peter Jakobsson

Utanför kommunhuset i Båstad vajar idag en flagga som varken är kommunens eller Sveriges. Tidningen fick frågan om vad det är för flagga.
– Det är den romska flaggan och vi flaggar för att det idag den 8 april är den romska nationaldagen. Vi flaggar alltid för de fem svenska nationella minoriteterna, förklarar medborgarservice på Båstads kommun.
Att det är just idag, den 8 april, är för att det markerar minnet av den första internationella romska kongressen i London 1971. Där antogs både flaggan och en gemensam identitetssymbol för romer världen över.
Förutom Romer så är de nationella minoriteterna i Sverige: Samer, Sverigefinnar, Tornedalingar och Judar.