Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
BJÄRE 2021-11-03 KL. 09:51

Ladan i Boarp blev årets butik

Av Peter Jakobsson

Under näringslivsfesten på Norrviken utsågs Årets Butik 2021. Det stod i år mellan Ladan i Boarp, Bjäre Bokhandel och Båstad Seafood och det var den förstnämnda som mottog äran och den stora checken. En vinnare som ständigt har nya idéer på gång.

Ladan i Boarp blev årets butik
Thomas Petersson vid nyinkomna barnskor som snart finns på nya avdelningen.

Ladan fick utmärkelsen med motiveringen:
”Med ett stort engagemang och ett målmedvetet arbete har Årets Butik kommit att bli en egen destination. Att i princip bli synonym med den ort man verkar i är ovanligt men säg Boarp och väldigt många får väldigt snabbt upp en bild av en lada med ett väldigt stort utbud. När vi behöver det där som inte finns någon annanstans på Bjäre är ofta svaret – kör till Ladan där finns det säkert.”

Hur känns det att få denna utmärkelse?
– Det känns inspirerande! Vi har jobbat långsiktigt för att hela tiden utveckla oss och bli starkare på flera håll, säger Thomas Petersson som är vd för Ladan i Boarp.

Det är nu 20 år sedan fröet sattes till butiken som öppnade under namnet Lågprisladan. Men den stora resan började 2017 när de tog det stora steget och bytte namn till Ladan i Boarp.
– Det satte tonen för att stöpa om butiken till något annat.

Strategin var ett resultat av Thomas tankar sedan många år tidigare.
– Det finns kunder som inte vill besöka en butik som skyltar med lågpris. Sen har vi tagit in många varumärken som inte alls är lågpris utan bra premiumprodukter, men det finns billiga basvaror också.

Grundtanken var att alla de återkommande kunderna alltid ska kunna hitta något de behöver.
– Nu ser vi att det var ett genidrag. Vi har gått från enbart ett lågprissortiment till ett mycket större och bredare sortiment som tilltalar många fler. I samband med detta växte butiken mycket när Hasses lada lade ner och vi övertog de lokalerna och slog ihop med våra befintliga, förklarar Thomas.

Pandemin kom strax efter Ladans största expansion och storsatsning 2019. Handelsmönster ändrades men Ladan, som precis kunnat bli luftigare, lockade fortfarande kunder.
– Vi gjorde en omsättningsökning på 23 procent 2020 mot 2019 vilket är helt otroligt och ganska unikt i vår bransch! De flesta butiker tappade i omsättning under pandemin.
Pandemin tog inte slut 2020 utan större delen av 2021 präglades också av restriktioner på grund av corona.
– Hittills i år ökar vi ytterligare 17 procent. Det är helt galet och jag är extremt ödmjuk över att det gått så bra. Men det ligger hårt arbete bakom det och framför allt har vi haft en plan och en strategi som vi följer, förklarar Thomas och fortsätter.
– Vår strategi är långsiktig. När vi gör nya satsningar förväntar vi oss inte att skörda frukten direkt. Vi har en bra ekonomi i grunden vilket gör att vi kan låta nya satsningar ta lite tid. Hittills har kunderna till slut hittat våra nya segment, som till exempel skorna.




Det har inte gått lång tid sedan Ladan byggde om med en ny entré som förändrade flödet i butiken men nu är det dags för en ny satsning.
– Mattorna som vi hade bakom sko- och klädavdelningen kommer flytta till en ny del av butiken och göra plats för vår nya satsning på barnkläder och barnskor. Vi satsar hårt på det då vi ser att det är dåligt utbud av barnkläder på Bjäre.

Nysatsningen är i skrivande stund pågående. Mattorna håller på att flyttas och barnskorna finns redan på en provisorisk plats.
– Vi väntar nu på leveranserna på barnkläderna och sedan ställer vi i ordning allt.

Att vänta på leveranser har fått en ny innebörd i samband med pandemin.
– Vi är vana vid att beställa säsongsvaror flera månader i förtid, det är inte konstigt. Men vi har alltid tidigare kunnat lita på leveranstiderna som distributörerna presenterar. Nu med fraktkaoset som blivit i världen så är det ingen som kan garantera när varor kommer fram. För att känna oss säkra på att få hem saker får vi nu beställa vissa varor över ett år i förväg.

Nu står julen inför dörren men på Ladan jobbar de redan med den stora försäljningssäsongen vilken är sommaren.
– Det är problem för alla i branschen att få hem varor. Det kommer bli en varubrist det är vi helt säkra på. Det gäller att beställa hem och lägga på lager så mycket man kan.

En annan verklighet som både butiker och konsumenter märker av är stigande priser.
– Skenande fraktpriser och energipriser slår hårt på det mesta. I slutändan så är det konsumenterna som får betala. Inom vissa segment kan vi vänta prisökningar med runt 20 till 30 procent.

Kanske kommer högre priser ändra mönster på folks konsumtion.
– Vi brukar veta hur mycket vi säljer av olika produkter men när de hamnar i nytt högre pris ökar det ovissheten om hur det kommer att sälja. Sen är priskänsligheten väldigt olika på olika produkter och där kommer vår erfarenhet in i bilden för att kunna avgöra vad vi tar in.

Att vara handlare i tid av pandemi med oanade följdeffekter är tufft.
– Jag gillar utmaningar och är grunden helt orädd. Nu händer det mycket och det gör att vi får anstränga oss mer. Det är de som kämpar som kommer klara sig, inte de som sätter sig ner och klagar på omständigheterna, konstaterar Thomas.

Att våga testa saker anser Thomas vara en av anledningarna att Ladan är den butiken den är idag.
– Jag brukar fråga mig vad som är det värsta som kan hända. När jag nu satsar på barnkläder så tänker jag ”Vad är det värsta som kan hända?”. Jo, det är väl att det inte säljer men då får jag väl sälja ut det jag har, bästa jag kan, och satsa på något annat.

Att få utmärkelsen Årets Butik på Bjäre gläder en butiksinnehavare med konkurrens från e-handel och hot från pandemi.
– Det känns verkligen att vi har blivit etablerade som butik och destination efter många års slit, avslutar Thomas och springer vidare till nästa syssla i butiken.