Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
NÄRINGSLIV 2021-08-19 KL. 20:50

Susanne summerar ett tufft men lärorikt år med Quinte

År 2020 kommer att gå till historien som ett av de tuffaste åren någonsin för detaljhandeln i allmänhet och klädbranschen i synnerhet. Att i det läget vara en relativt liten aktör kräver snabba omställningar och kloka beslut vilket Susanne Rosberg som driver klädkedjan Quinte kan intyga.

Susanne summerar ett tufft men lärorikt år med Quinte

Quinte har idag fem butiker, Halmstad, Båstad, Ängelholm, Höganäs och Väla och av dessa är det endast den här i Båstad som är en säsongsbutik. Det är också här vi träffas för att prata om de senaste arton månaderna som inneburit många nya utmaningar men också utveckling.
– Det är såklart att det har varit fruktansvärt tufft, inleder Susanne när vi slagit oss ner i fikarummet. Med fem butiker, varav en på Väla, så påverkade såklart restriktionerna oss väldigt mycket. Men vi kunde samtidigt ställa om ganska snabbt och vi klarade ut 2020. Vi tappade omsättning förra året men parerade alla kostnader så vi gjo.rde ett något bättre resultat på sista raden

Hur har sommaren i år varit här i Båstad känner du?
– Jättebra och jag tror att det är flera anledningar. Dels har det varit väldigt mycket folk, jag upplever det som fler än förra året som också var ett bra år. Samtidigt har vi bytt till en större lokal vilket gör att vi kan exponera mer varor och vi har också mycket bättre parkeringsmöjligheter precis utanför.

Den nya lokalen ligger i det kvarter som planeras bli ett nytt seniorboende, efter den nya rondellen för den som kommer utifrån motorvägen. Här slogs dörren upp den 14 juni men länge var det oklart om det skulle bli någon butik i Båstad denna sommar.
– En bra bit in i maj var det väldigt osäkert, vi stod helt enkelt utan lokal. Men så fick vi den här möjligheten och det blev väldigt bra. Nu kör vi denna sommar så får vi se hur det ser ut inför nästa, vi vill väldigt gärna finnas på plats i byn men allt handlar om att hitta rätt lokal med rätt läge.

Har det varit lätt att hitta personal?
– Det har faktiskt varit ganska svårt, mycket beroende på att det har varit svårt att planera och samtidigt har vår försäljning ökat mer än vi kunnat räkna med. Nu har vi klarat sommaren bra samtidigt som vi nu går ut och rekryterar inför hösten då vi behöver kompetenser inom bland annat inköp, kommunikation och butikssäljare.

Ni har nyligen startat upp webbhandel?
– Helt rätt, vi öppnade upp den vid årsskiftet och det har verkligen gått bra från start. Vi har redan nu en försäljning på runt 10 procent via webben och jag ser att det ökar hela tiden. Här har vi även nu lanserat vårt eget varumärke som jag tror väldigt mycket på.

Ett eget varumärke, berätta mer!
– Alla varumärken har idag sin egen webbhandel så för att få en bra affär och samtidigt kunna erbjuda något unikt är det ett naturligt steg. Kollektionen är inte så stor idag men kommer att växa kontinuerligt, vi producerar i Italien och siktar på att erbjuda bra kläder för en bred målgrupp.

Under tiden vi pratar är det konstant ström av kunder i butiken och Susanne konstaterar att det blev en riktigt bra sommar. Även de andra butikerna har haft en bra försäljning, inte minst Väla som var den butik som påverkades mest när pandemin slog till.
– På Väla har vi bytt lokal under förra året så det var tufft när andra vågen slog till och vi stod med ny större butik, avslutar Susanne. Men nu är det full fart igen så det känns som att vi tog väldigt bra beslut under året, trots alla utmaningar så blev det faktiskt bra.

Text & foto: Joakim S Ormsmarck