Av Peter Jakobsson
Även i år görs delar av Båstads hamnområde om till gågata under sommaren. Från den 30 juni till och med den 3 augusti, alltså under vecka 27–31, stängs delar av Hamngatan och Kyrkogatan för biltrafik.

Satsningen på sommargågator blev en uppskattad förändring när den infördes i fjol. Resultatet blev ett lugnare, tryggare och mer tillgängligt hamnområde, något som både invånare och besökare märkte av positivt.
Det låg helt i linje med kommunens mål med initiativet: ”att skapa en trygg och inbjudande miljö som stärker både besöksnäringen och det lokala handelslivet”.
Beslutet att återinföra sommargågatorna är ett led i att skapa en mer levande och inbjudande miljö under den mest intensiva besökstiden på året. Genom att prioritera fotgängare och cyklister vill kommunen främja både rörelse och social samvaro.
Initiativet är ett samarbete mellan kommunen, Polisen och näringslivet i hamnen. Förhoppningen är att det också ska gynna det lokala handels- och restauranglivet.
Det är tillåtet att cykla och köra elsparkcykel i området – men gångtrafikanterna har alltid företräde. Motortrafik är endast tillåten i undantagsfall och då i mycket låg hastighet med stor hänsyn till fotgängare.
Satsningen är en del av kommunens arbete för att göra Båstad till en mer attraktiv och hållbar sommarstad.