Av Carina Nilsson
I höst ska Skånetrafiken börja testa en ny modell för kollektivtrafiken på landsbygden. Idén är hämtad från Karlstad och innebär att invånarna ska kunna beställa en resa från valfri plats, så kallade virtuella hållplatser.
Skånetrafiken håller på att införa ett pilotprojekt som ska ge invånarna på landsbygden nya möjligheter att åka kollektivt.
– Det är svårt att få till kollektivtrafiken på landsbygden och många är missnöjda. På Skånetrafiken har vi en viss summa pengar och vi tvingas prioritera det som är mest kostnadseffektivt. Blir det för få som åker med en viss linje så är svårt att motivera att köra den, vilket ofta drabbar landsbygden, säger Skånetrafikens presskommunikatör Kristian Ördell som själv bor på landet och känner igen problematiken.
Men i höst ska ett pilotprojekt i gång i Sjöbo, Svalöv och delar av Tomelilla, där kollektivtrafiken är ganska gles. Projektet har fått namnet ”Landsort”.
Kristian Ördell som är presskommunikatör för Skånetrafiken känner väl till svårigheterna att få till en bra kollektivtrafik på landsbygden. Foto: Pressbild
– Det går ut på att skapa så kallade virtuella hållplatser. Den som vill ska kunna boka en resa från en valfri plats för att ta sig in till en annan plats som då ska vara en knutpunkt, så att man kan ta sig vidare med den ordinarie kollektivtrafiken, säger Kristian Ördell.
Modellen är hämtad från Karlstad där systemet är i full drift.
– Alla sneglar på Karlstad och den här modellen. Idén är densamma hos oss men det blir lite olika upplägg. Vi får lära oss under projektets gång och se vad som fungerar bäst.
Testet med projekt Landsort ska pågå under ett år och därefter är planen att det ska redovisas för styrelsen i kollektivtrafiknämnden, troligtvis hösten 2025.
– Då får vi se vad det ger och om det är något som kan komma att införas hos oss, säger Kristian Ördell.