Av Per Brolléus
– Vi vill ge en vård med värdighet, med hjärtat. Men det hjärtat håller på att krascha.
Lina Svensson, facklig företrädare för Kommunal i Båstad, konstaterar att situationen för vårdpersonalen inom hemtjänsten är ohållbar.
– Och vi har påpekat det här under lång tid, men ingenting händer.

Hemtjänstpersonalen i Båstad kommun går på knäna. Det har mängder av anställda vittnat om – till såväl Bjäre NU som till Lina Svensson på Kommunal.
– Tänk att gå till jobbet och ha det så här varje dag…
En av de stora bovarna i dramat är minutschemat som införts inom hemtjänsten och där marginalerna, enligt Lina, helt saknar förankring i verkligheten. Och effekterna som Lina Svensson ser i kikaren är väldigt nedslående.
– Fler sjukskrivningar, personal som flyttar till andra kommuner och vård- och omsorgstagare som drabbas på ett märkbart sätt.
Fackförbundet Kommunal och arbetsgivaren Båstads kommun står sedan snart ett år långt ifrån varandra när det gäller beskrivningen av verkligheten. Avståndet är så stort att Kommunal, strax innan jul förra året, sade upp samverkansavtalet.
– Det är ett stort skav mellan arbetsgivaren och facket. Det brister på många punkter, säger Lina Svensson.
Huvudskyddsombudet Jeanette Friman menar att hon vid upprepade tillfällen påpekat bristerna och säger till Bjäre NU att man kräver en omgående förändring.
– Vi vill att kommunpolitikerna tar del av vår verklighet och agerar omedelbart.
– Stressnivån är så hög att korttidssjukfrånvaro blivit vanligt. För många är det enda sättet att få någon form av återhämtning. Personalen är slutkörd och många mår psykiskt dåligt. Trots att vi gång på gång lyft problemen till våra chefer, får vi inget gehör. De hävdar att de inte uppfattar situationen så som vi beskriver, men nästan alla som arbetar ute i hemtjänsten delar samma bild, säger Jeanette Friman.
– Vi har knappt en möjlighet att gå på toaletten under arbetspassen. Och många anhöriga och vårdtagare är förtvivlade över att tider inte hålls och att kontinuiteten saknas.
Kritiken mot tystnaden, som såväl Lina Svensson som Jeanette Friman, mött från chefer och politiker är svidande. Trots alarmerande och upprepade mejl och samtal så händer ingenting.
Kommunal har nu kallat politikerna till en paneldebatt för att ge de som bestämmer insyn i hur verkligheten ser ut. Intresset är dock mycket svalt, enligt Lina Svensson, Fram till i onsdags (20 augusti) hade bara en politiker svarat på inbjudan.
– Vi vill ha en öppen och konstruktiv debatt. Men det är bråttom. Stressen som medlemmar i Kommunal lever med är ohälsosam, säger Lina Svensson och är övertygad om att problemen som lyfts går att lösa.
– Nu sätter vi stort hopp till att vård- och omsorgsnämndens möte på måndag utmynnar i någonting bra. Vi har stora förväntningar på att mötet blir startskottet på en förändring.
Bland alla de vittnesuppgifter som Bjäre NU fått från personer som jobbar inom hemtjänsten finns från många en rädsla att träda fram med namn. Lina Svensson skakar på huvudet och är tyst en stund innan hon säger:
– Jag blir så ledsen. Man måste få lyfta arbetsmiljöfrågor och brister utan att det finns risk för repressalier. Det här skapar en tystnadskultur.
Undersköterskan: ”Politikerna borde infiltrera hemtjänsten”
Vårdvikarie slår larm om kaos i hemtjänsten
Ledare: "Tipsen om hemtjänsten forsar in"