BJÄRE 2025-04-08 KL. 06:00

"Är stolt att vara säljare på Bjäre NU"

Av Peter Jakobsson

Under Gratistidningarnas branschdagar i Grisslehamn i helgen prisades säljgänget på Made in Båstad som Årets säljare bland alla över 200 gratistidningar som finns i landet.


Johan Wastensson har varit säljare på Bjäre NU sedan starten 2017. Foto: Peter Jakobsson

Sedan innan visste företaget om att de var nominerade till priset men glädjen blev ändå stor när vinsten presenterades med motiveringen:

”Framgångsrika tidningar byggs av framgångsrika säljare – och Årets säljare är själva definitionen av detta. Med skarpt affärssinne, enastående kundfokus och en outtröttlig drivkraft har vinnaren spelat en avgörande roll i att lyfta både varumärke och affärer. Genom ett nära och dynamiskt samarbete med en passionerad tidningsmakare har insatsen inte bara burit frukt – den har skapat en revolution. På bara fyra år har omsättningen tredubblats, ett tydligt bevis på att rätt kombination av lokal journalistik och kompromisslösa säljinsatser ger verkliga resultat.”

Johan Wastensson är en av de stolta säljarna i teamet som prisades.

– Det är känns jättekul att det jobb som vi lägger ner blir uppmärksammat. Att priset också riktas till hela teamet är väldigt roligt, säger Johan som arbetat med Bjäre NU sedan starten 2017.

Med åren har Made in Båstad utvecklats med fler titlar i ett flertal kommuner. I dag arbetar säljteamet över totalt 15 kommuner med åtta olika tidningstitlar.

– En del av vår framgång är nog att vi alla hjälps alla åt över kommungränserna. Vi jobbar dynamiskt och skiftar fokus mot de titlar som för närvarande behöver extra resurser. Sen är vi påhittiga med att komma på nya produkter i våra befintliga tidningar, berättar Wastensson.

Att växa så mycket med papperstidningen som grund kan låta motsägelsefullt i dessa tider.

– Det vi ser är att papperstidningen uppskattas väldigt mycket av våra läsare. Med en så bra räckvidd som vi har blir det även en bra affär för annonsörerna.

Johan vill passa på att även tacka alla små som stora företag som väljer att annonsera i tidningarna.

– Det är ett väldigt bra företagsklimat på Bjäre och vi är glada att hjälpa företag med sin marknadsföring och annonsering. Det är ju trots allt så att utan våra annonsörer skulle vi inte kunna göra en tidning som når ut till alla brevlådor.

Joakim S Ormsmarck är grundare, ägare och ansvarig utgivare på Made in Båstads alla tidningar. I motiveringen till säljgängets pris nämns att omsättningen tredubblats på fyra år. Det har haft sina utmaningar.

– Utmärkelsen är ett bevis på att vi valt rätt sätt att jobba. Vi har även de senaste tre åren växt från två till fem säljare som också kunnat forma ett bra och lönsamt team. Att få pris för deras insatser är hedrande och kul, troligen är det första gången som det är ett helt säljteam som får priset.

Julia och Joakim Ormsmarck jublade när de tog emot priset på glan i Stockholm. Foto: Bosse Johansson

Papperstidningarna har en strikt lokal räckvidd men Joakim vill förtydliga att företaget även jobbar på den digitala planen.

– Det som skiljer oss från de flesta andra i vår bransch är att vi jobbar både med papperstidningen och i digitala kanaler. Sen att vi kan nå läsare i 15 kommuner är en styrka för våra annonsörer och i vårt erbjudande. Det blir också enkelt för våra annonsörer att nå ut till många, avslutar Joakim stolt.

FAKTA

Made in Båstad ger ut tidningarna: Bjäre NU, Laholms Tidning, Halmstad NU, Ljungby NU, Älmhult NU, Söderåsen NU, Ängelholm NU, Cityliv och Båstad Magazine.