BJÄRE 2025-10-20 KL. 06:00

Carouschka Streijffert: "Har en drivkraft som aldrig ger upp"

Av Peter Jakobsson

På Ravinen i Norrviken har nu Carouschka Streijfferts stora utställning ”Drivkraftens seger över motståndet” öppnat och fyller kulturhuset på ett sätt som få tidigare utställningar gjort. Hundratals verk i olika format och tekniker breder ut sig, från golv till tak, längs väggar och på långa rader av podier i mitten av salarna. Resultatet är en helhet som både omsluter och utmanar betraktaren.

Carouschka Streijffert:
Carouschka Streijffert med konstverket "Elslunga" från 2008. Foto: Peter Jakobsson

Carouschka Streijffert, som i över femtio år arbetat i gränslandet mellan konst, arkitektur och scenografi, beskriver sin metod som helt och hållet förankrad i materialet.

– Jag är helt superanalog, jag kan knappt trycka på en dator. Materialet finner jag i staden, på gatan, i containrar eller i naturen. Jag ser något som andra kanske bara uppfattar som skräp, men för mig finns det alltid en möjlighet i det, berättar hon när hon visar tidningen runt bland alla konstverk.

Konstverk av Carouschka Streijffert som nu finns på Ravinen. Foto: Peter Jakobsson

Utställningen på Ravinen är uppdelad i två delar. Den ena domineras av associationer till staden, fabriken och det industriella. Här finns podier som påminner om trottoarer eller löpande band, fulla av föremål i lådor hon själv byggt. Den andra delen riktar sig mot havet, naturen och skärgården.

– Jag har vänt på steken. Tidigare drogs jag till industrin, men nu är naturen starkare. Mitt skapande ute på min ö i Stockholms skärgård utgår från trä, bark och det som blåst ner i stormen. Jag skördar träden som andra skulle elda upp och gör dem till konstverk, förklarar Carouschka.

Carouschka Streijffert ser konst i det mesta. Just nu fyller hennes konst Ravinen. Foto: Peter Jakobsson

Det hållbara perspektivet är genomgående, men inte som ett program utan som en konsekvens av hennes sätt att arbeta. Spikar från ett rivningsbygge, kapsyler, etiketter från kläder, korrekturpapper och glasbitar blir nya objekt.

– Det handlar om drivkraften. Att inte ge upp i sin tanke i skapandet. Varje objekt är unikt, gjort av mina händer, ögat och tanken. Det är motståndet som gör att skönheten föds, berättar hon.

Carouschka Streijffert visar för första gången sin konst i Båstad. Foto: Peter Jakobsson

Charlotta Jönsson, verksamhetschef på Ravinen, betonar att det är första gången publiken får möta Streijfferts konstnärskap i en så här stor skala.

– Hon är en konstnär som varit trogen sin vision i över femtio år. Hennes verk bär på både rå kraft och precision och känns mer aktuella än någonsin i en tid präglad av massproduktion. Att få ta del av hennes universum här i Båstad, på Bjäre, är något alldeles speciellt, säger Jönsson.

Kopplingen till platsen känns självklar. Streijfferts verk speglar både stadens hårda kanter och naturens kraft, två världar som även möts på Bjärehalvön, där närheten till havet och landskapet kontrasteras mot det urbana liv som många besökare bär med sig hit. Hon själv beskriver upplevelsen av utställningen som något som kan liknas vid att kliva in i en kyrksal.

– Jag är inte religiös, men jag tycker att rummen kan ge en kontemplativ stämning. Man kan låta sig omslutas av helheten eller gå nära och upptäcka detaljerna.

Carouschka Streijffert visar för första gången sin konst i Båstad. Foto: Peter Jakobsson

Utställningen ”Drivkraftens seger över motståndet” visas på Ravinen fram till den 11 januari 2026. Den är både en resa genom Carouschka Streijfferts konstnärliga universum och ett möte med den envishet och skaparkraft som präglat hennes arbete i över ett halvt sekel.