Av Insändare
Sommaren har inte bara inneburit tågkaos, utan även 2742 påskrifter för buss 503, listor som legat på ett fåtal platser i Förslöv-Grevie, så att man befunnit sig här. Flest ortnamn är från närområdet, men sprids över landet upp till Örnsköldsvik, vidare mot London, Kanada och Nya Zeeland – flertalet nya efter vinterns 2600.
OM Buss 503 farit med få passagerare genom en öde landsbygd medan järnvägens stationer fanns tillgängligt nära utrustade med väntrum och toaletter, eller OM de transportsträckor som fanns täcktes med matarbussar som tryggt motsvarade tågens ankomster utan orimliga omvägar och väntetider, OM tågtrafiken uppfyllde löftet om klart mer tillförlitlig trafik efter dubbelspårens utbyggnad och OM de tåg som ändå uteblev fick ersättningstrafik inom närtid – skulle vi då driva att få 503 tillbaka?
Då skulle inte Skånetrafikens slogan ”Tillsammans för en hållbar framtid” framstå så hånfull mot dem som lämnas utanför medan karavanen av bilar ökar. Då skulle det beslut som fanns vila mot att andra löften hålls, istället för att vara det enda som orubbligt måste stå fast, då skulle ”besparingen” från bussen inte drunkna i kostnader för uteblivna transporter, då skulle inte diskrimineringen slå så hårt mot dem som saknar bil eller har begränsad rörlighet, då skulle inte så många enskilda och verksamheter drabbas – i båda våra kommuner.
Men när Skånetrafiken lägger ner den buss som hade flest resenärer, får det just så omfattande konsekvenser, där en förlängd 504 bara lindrar ett fåtal.
Visst läser vi Carina Zachaus svar att 503 aldrig kan komma tillbaka. Men skälen för det motsatta har snarast stärkts, bekräftat av 2742 röster.
Ge oss tillbaka buss 503.
Förslövs kollektivtrafikråd
Christina Williams
Maria Hallring
Nathalie Palm
Nina Svensson
Åsa Hagberg