Av Rickard Gustafsson
I 42 år har invånarna i Hasslöv och Östra Karup efterfrågat en gång- och cykelväg mellan orterna. För att komma till skott vill nu Laholms och Båstads kommun utreda om den kan anläggas helt och hållet i kommunal regi – med en enklare standard än den Trafikverket kräver och därmed en billigare prislapp.
Trafikverket har inget intresse i att delfinansiera den av ortsborna så efterlängtade gång- och cykelbanan, längs med väg 115, för att knyta samman Hasslöv och Östra Karup. Ska det evighetslånga önskemålet från byborna uppfyllas blir det helt enkelt upp till Laholms och Båstads kommun att stå för fiolerna.
Totalt är sträckan 3,3 kilometer, varav Laholms del är 2,8 km. På Båstad-sidan finns en befintlig cykelväg som slutar 500 meter innan kommungränsen – i korsningen väg 115/Viktor Ewalds väg.
Två möjliga alternativ till sträckning är på tapeten. Antingen bygger man nära väg 115, vilket kräver vägägaren Trafikverkets inblandning. Alternativt bygga längre från vägen – vilket betyder att man behöver komma överens med privata fastighetsägare.
Det finns utmaningar för kommunerna att bygga gc-väg mellan Hasslöv och Östra Karup. Foto: Rickard Gustafsson
Laholms kommunråd Ove Bengtsson (C) föredrar av ekonomiska skäl att bygga gc-vägen helt och hållet i kommunal regi och berättar att möjligheten ska utredas under 2025.
– Planen är att vi ska ta reda på hur nära väg 115 vi får bygga gc-vägen utan att Trafikverket lägger sig i standarden. Vi vill utvärdera möjligheten om det går att ha en lägre standard för vi behöver inte, som Trafikverket kräver, ha stora tunga lastbilar för att snöröja.
Att bygga utifrån Trafikverkets krav skulle innebära en kostnad på upp emot 30-40 miljoner kronor, medan ett ”enklare” genomförande tros bli betydligt billigare.
– Standarden kommer med ett pris och gör vi på Trafikverkets sätt räcker inte pengarna vi avsatt i budget, så jag vill att vi utreder det här redan i år och tittar på standard och sträckning. Naturligtvis ska det ske i dialog med Båstad och jag har redan förvarnat om att vi funderar på en alternativ lösning, säger Ove Bengtsson.
Laholms kommunråd Ove Bengtsson (C) hoppas och tror att det går att kapa prislappen ordentligt om man använder ett "enklare genomförande" än Trafikverkets standard. Foto: Rickard Gustafsson/Arkiv
Båstads kommunalråd, Johan Olsson Swanstein (M), är förtjust i idén att samverka till glädje för invånarna på båda sidor om gränsen. Han är positiv till förslaget men poängterar att en viktig förutsättning är att kommunerna agerar koordinerat.
Ingen av parterna vill av förklarliga skäl se sin vägstump sluta i en åker vid kommungränsen.
– Vi har pratat om den här lösningen och vår inställning är positiv i grunden, för det är en bra idé. Vi behöver hitta en gemensam väg framåt i den här frågan och vi har ambitionen att genomföra det här, men det behöver ju förankras först, säger Johan Olsson Swanstein.
Olsson Swanstein ser dock utmaningar med det kommunala alternativet.
– Det finns ju längs med sträckan även privata markägare. Sådant där behöver vi skaffa oss koll på för att kunna genomföra det här.
Johan Olsson Swanstein tycker att det är dags att få i gång arbetet med gc-vägen mellan Östra Karup och Hasslöv och välkomnar ett samarbete med Laholms kommun. Foto: Peter Jakobsson/Arkiv
Båda kommunerna har sedan tidigare avsatt medel i sina respektive investeringsbudgetar, men har gång på gång skjutit dem på framtiden. Laholms kommun har satt av totalt 8 miljoner (2026-2027), medan Båstad reserverat totalt 5,5 miljoner (2025-2027).
Om pengarna räcker återstår att se.